Pages

środa, 5 września 2018

095. Luka finansowa raz jeszcze, czyli co warto wiedzieć zaczynając działalność gospodarczą?


Specjalnie na prośbę jednego z czytelników jeszcze raz podejmę temat luki finansowej. Postaram się zrobić to bardzo praktycznie, czyli idąc ścieżką uruchamiania nowego biznesu.
Wyobraźmy sobie, że rozpoczynamy działalność gospodarczą. Jedną z jej najprostszych form jest prowadzenie sklepu detalicznego. W uproszczeniu do prowadzenia sklepu potrzebne są dwie rzeczy: lokal i towar.

Ponieważ to tekst o luce finansowej zostawiamy lokal na boku. Nadmienię tylko, że możemy być jego właścicielem (wówczas lokal znajdzie się w bilansie naszej firmy), albo możemy go wynajmować (wówczas w bilansie nie wystąpi, natomiast w rachunku wyników pojawi się koszt związany z jego wynajmowaniem).

Zapasy.


Każdy rozumie, że w zwyczajnym sklepie musi być towar. Ten towar to zapasy. Ponieważ dopiero zaczynamy naszą działalność sklepową, zakładamy, że potrzebujemy towaru o wartości 500 tys. złotych. Udajemy się więc do dostawców, hurtowni i producentów i oni nam go sprzedadzą. Do negocjacji pozostają jedynie warunki transakcji (cena i termin płatności).

Jako, że startujemy z naszym sklepem i dostawcy nas nie znają, może się okazać, że oczekują zapłaty z góry. To by oznaczało, że potrzebujemy mieć w portfelu (albo na rachunku bankowym) kwotę 500 tys. złotych, żeby zaopatrzyć nasz sklep w towary o tej wartości (w cenach zakupu).

Zobowiązania handlowe.


Możliwe jednak, że uda nam się przekonać któregoś z dostawców, aby poczekał na zapłatę. Czyli dostaniemy towar już dzisiaj, a zapłacić będziemy musieli dopiero za miesiąc. Tak działa kredyt kupiecki. Jeśli dostawca zdecyduje się nam go udzielić w bilansie naszego sklepu pojawi się pozycja „zobowiązania handlowe”.

Załóżmy, że udaje nam się przekonać dostawcę, aby przyznał nam 200 tys. kredytu kupieckiego. Wówczas do zaopatrzenia naszego sklepu w towary o wartości 500 tys. złotych wystarczy nam jedynie 300 tys. złotych gotówki, bo reszta towaru będzie skredytowana.

Luka finansowa.


To, co policzyliśmy powyżej to luka finansowa. Na razie poruszaliśmy się jedynie w obrębie zapasów i zobowiązań handlowych, więc tak naprawdę korzystaliśmy ze wzoru uproszczonego:

zapasy – zobowiązania handlowe

i zauważcie, że ten wzór działał poprawie w obu scenariuszach. W obu przypadkach chcieliśmy zapełnić nasz sklep towarami o wartości 500 tys. złotych. W pierwszym zakup towaru odbył się za gotówkę, w drugim uzyskaliśmy kredyt kupiecki o wartości 200 tys. złotych (odpowiednio zobowiązania handlowe wyniosą więc 0 i 200 tys.) i to prowadzi do wartości luki finansowej 500 tys. w pierwszym przypadku i 300 tys. w drugim. I dokładnie tyle pieniędzy potrzebowaliśmy do prowadzenia działalności.

Są jeszcze należności.


W większości biznesów nie tylko zakupy, ale i sprzedaż realizuje się z odroczonym terminem płatności. Prawdę mówiąc w handlu detalicznym także. Bo jeśli dokonasz zapłaty kartą bankową, to rachunek sklepu tak naprawdę zostanie uznany za 2-3 dni, więc przez te 2-3 dni w bilansie sklepu pojawi się należność handlowa (czyli kwota, na którą sklep czeka – w tym przypadku od operatora karty, a nie od Ciebie).

Należności handlowe są o wiele większym wyzwaniem w relacjach pomiędzy firmami. W zależności od branż stosuje się nawet 120 dniowe terminy płatności. Należności oczywiście powiększają lukę finansową. W jaki sposób? Opiszę poniżej.

Nasz sklep zaczyna działać.


W pierwszym tygodniu sprzedajemy towarów za 100 tys. złotych. Sprzedajemy z zyskiem 10 tys. Załóżmy, że sprzedajemy wyłącznie za gotówkę. Mamy więc w kasie 110 tys. złotych. Ale towaru w sklepie już tylko za 400 tys. złotych. Resztę sprzedaliśmy. Aby uniknąć wrażenia pustych półek musimy znowu dokonać zakupu. Ponieważ mamy pieniądze, bez kłopotu udajemy się do naszych dostawców, płacimy z góry, bierzemy towar za 100 tys. i wszystko wraca do normy.

Luka finansowa nie ulega zmianie, bo nie pojawiły się należności.

Należności handlowe.


Załóżmy jednak, że umożliwiliśmy naszym klientom płatności kartami i że na koniec tygodnia nasze należności od VISY i Mastercarda wynoszą 30 tys. złotych. Wówczas w kasie mamy jedynie 80 tys. złotych i to za mało, aby uzupełnić towary na półkach do wartości 500 tys. Luka finansowa jest bowiem większa o należności, które się pojawiły.

Dlatego też pełen wzór na lukę finansową wygląda następująco:

zapasy + należności handlowe – zobowiązania handlowe

Co mówi nam luka finansowa?


Ona podaje wielkość zapotrzebowania na pieniądze, aby prowadzić działalność, z którą wiąże się konieczność utrzymywania zapasów i należności. Pierwszym źródłem finansowania zapasów i należności są zobowiązania handlowe (amerykanie określają to mianem spontanicznego finansowania).

Teoretycznie możliwa jest sytuacja, w której zobowiązania handlowe są większe niż zapasy i należności. Oznacza to, że całość działalności operacyjnej jest finansowana przez dostawców. Dla właścicieli firm to sytuacja idealna, ale zdarza się niezwykle rzadko (choć właśnie tak działają wielkie sieci handlowe – ich wpływ na płynność w gospodarce jest niewątpliwie negatywny, kumulują pieniądz otrzymywany od swoich klientów, ale płatności dokonują w ustalonych z dostawcami, zazwyczaj długich terminach płatności).

Na ogół luka finansowe jest dodatnia (zobowiązania handlowe nie pokrywają zapasów i należności) i konieczne jest zaangażowanie pieniędzy właścicieli albo zaciągnięcie kredytu bankowego. W jakiej wielkości? – to zależy od skali działalności firmy, branży, a w przypadku firm sezonowych także od fazy cyklu obrotowego, w której firma akurat się znajduje.

12 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Prowadzenie działalności jest w Polsce nie lada wyzwaniem biorąc pod uwagę obecne prawo podatkowe, które w naszym kraju jest wyjątkowo skomplikowane. Sama korzystam z usług firmy doradczej, które jest wielce pomocna, pozyskanie kapitału w Blue Oak nie jest dużym problemem

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak potrzebne dodatkowe pieniądze to na http://chwilowkidoreki.pl na pewno coś się uda wybrać. To w końcu portal dla klientów potrzebujących gotówki od zaraz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Aby prowadzić dochodową działalność potrzeba i wiele szczęścia i samozaparcia. Ale jest to możliwe, na pewno nie ma co rezygnować jeśli jest pomysł i są środki na rozpoczęcie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Prowadząc własny biznes, należy pamiętać o terminowym regulowaniu wszelkich należności, zwłaszcza kredytowych. Jeśli spóźnimy się z zapłatą raty kredytu wówczas naliczane są karne odsetki, które generują dodatkowe koszty. Aby jak najszybciej uregulować zobowiązanie, warto skorzystać z opcji przelewu natychmiastowego, dzięki któremu środki na koncie odbiorcy znajdą się w przeciągu kilkunastu sekund.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli myślimy o własnej działalności gospodarczej to nie bójmy się tych wszystkich formalności i spraw związanych z jej założeniem. Powierzmy to wszystko specjalistom, którzy we właściwy i profesjonalny sposób się tym zajmą. Początki są trudne, dlatego należy zadbać o dobry start. Obecnie istnieje możliwość skorzystania z różnych programów unijnych. Dofinansowania unijne mogą nam pomóc i znacznie ułatwić początkowy proces związany z założeniem własnej działalności gospodarczej. Warto zapoznać się tematem i skorzystać z takich udogodnień.

    OdpowiedzUsuń
  7. Praca "na swoim" to niedoścignione marzenie wielu ludzi. Wbrew pozorom, nie to jednak aż tak trudne. Warto już na wstępie przeanalizować tematy rejestracji różnych form działalności która jest najprostsza, jaka będzie dla nas najkorzystniejsza w perspektywie kolejnych lat jej prowadzenia? Porad dotyczących tych zagadnień można znaleźć w sieci bardzo wiele. Można też udać się do specjalistów, którzy mają stały kontakt z innymi właścicielami dochodowych firm.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cenne informacje i wskazówki jeśli chodzi o kwestie finansowe związane z prowadzeniem własnej działalności. Zostały tu poruszone ważne zagadnienia, o których powinien wiedzieć każdy młody i nowy przedsiębiorca. Uważam,że na początku drogi związanej z prowadzeniem własnej firmy, warto swoje finanse powierzyć instytucjom, które się na tym znają. Ja jestem tego dobrym przykładem. Zakładając swoją działalność, znalazłam biuro rachunkowe w Rzeszowie, któremu powierzyłam kwestie finansowe i wyszłam na tym bardzo dobrze. Dlatego polecam każdemu kto w tym temacie czuje się niepewnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wskazówki cenne, ale teraz gdy nikt nie wie właściwie co robić, to niestety mądrych nie ma ...

    OdpowiedzUsuń
  10. Opanuj czas finansowy! Skorzystaj z kalkulatora przelewów. Podaj dane, a poznasz dokładną datę otrzymania środków. Planuj z pewnością i kontroluj swoje finanse – sprawdź, kiedy przelew dotrze na konto! https://www.bank-ranking.pl/kiedy-dojdzie-przelew

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny artykuł. Myślę, że przyda się wielu osobom, które startują z działalnością gospodarczą. Z tym że moim zdaniem tak na samym początku lepiej byłoby się skupić na innych rzeczach - przykładowo na pozyskaniu dotacji na zakup niezbędnych urządzeń, takich jak terminal, komputer, drukarka do etykiet itd.

    OdpowiedzUsuń